Pengalaman Seram Di Kampung Lama

 


Assalamualaikum..halo  semua..


Pengalaman   seram    Wak Senan yg dulu pernah  duduk  disebuah  kampong pada  tahun 60an-70an.. “Wak Nan…ceritakanlah  pengalaman  wak  semasa  duduk  kampong  dulu..”saya  mulakan  perbualan  dgn  wak  Senan “Yang  biasa2  ke  yg  seram2  kau  nak  wak  ceritakan?”  dia   tersengih  sambil  menghirup  kopi  O  panasnya.“Ai..tentulah  yg  seram…saya  nak  tulis  ni..nak  share  kat  facebook..”saya  menyambung.


“Ok  lah..ni  wak  cerita  masa  wak  muda2  tinggal  kat  kampong  lama  wak  tu…tapi  kampong  tu sekarang  dah  jadi  kawasan  estet  perumahan   …dulu  kampong  wak  ni  tak  ada  letrik..pakai  lampu  minyak  tanah  atau  lampu-pam..jadi  bila  malam  memang  gelap  sangat..orang2  kampung  kalau  nak  berjalan  kemana  pun terpaksa bawak lampu suluh…kalau  jalan  dalam  gelap  takut  terserempak babi hutan  atau  terpijak  ular..lagi  kalau  musim hujan..macam2  binatang akan  keluar  merayau..” Wak Senan  mulakan  ceritanya.


“Masa  dulu  mana ada  jamban  tarik  macam  sekarang?…tiap2  rumah ada jamban sendiri yg terletak kat  belakang rumah  atau  jauh  sikit..sebab  kalau jamban tu dah  penuh  dgn kunyit  dia punya bau boleh menyengat hidung..kita naik  basikal pun terpaksa tutup hidung  gunakan tuala  atau  saputangan..dan bila angin  bertiup  kearah  rumah  kita..aroma  yg tak enak akan masuk kerumah  kita..terpaksalah tahan hidung  waktu  tu”wak Senan  tersengih.


“Pada  satu  malam ni  wak punya  perut memulas  pulak..waktu tu dah pukul 2  pagi..wak rasa wak makan sambal berlebihan sewaktu makan kenduri arwah  kat  rumah  kawan wak  yg kematian  ibunya..wak  terpaksa  juga  bangun dan  dengan tak  buang  masa  terus ambil  lampu  suluh  dan  pergi  ke jamban yg terletak  kat  belakang  rumah..jamban tu  dikelilingi  semak  samun dan pokok2  besar..dengan  berjalan  cepat  kerana tak tahan  memulas  wak  pun masuk jamban…tak  berapa  minit  tu sedang  wak  sedang  meneran  terdengar  ada ketukan dipintu jamban tu..takkan ada  orang nak masuk jamban juga? kata wak  dlm hati sebab  bila wak nak keluar tadi  keluarga wak semua sedang tidur..


“Kau ya Nin?” wak bertanya  sebab  wak  fikir adik wak nama Senin tu nak masuk jamban  juga..dia ni pun suka berak malam..kalau adek perempuan wak nama Senah tu nak pergi jamban kena berteman sebab dia tu penakut dan lemah semangat..


“Kau nak berak ya Nin?..tunggu kejap aku keluar..”wak bersuara lagi bila pintu diketuk berkali kali membuat wak tak senang  hati.Wak pun membersihkan  diri dgn    air   dari tempayan yg berada didlm  jamban itu lalu wak pun keluar..bila  wak keluar  tak  ada  siapa  disitu..tapi  wak  berfikir   mungkin seekor  cicak  tokek  yg mengetuk ngetuk ekornya  waktu  musim  mengawan..wak pun  menggelengkan  kepala  saja tapi sebaik  saja wak melangkah  masuk  kerumah wak….. terdengar  seperti taburan  pasir  di atas bumbung  zinc  jamban itu..wak tengok  kearah  itu  tapi  tiada  siapa  disitu…wak berfikir mungkin kak pon atau langsuir  cuba  nak main2  dgn  wak….


 Ada  satu  kisah  wak ingin mandi  sebab  wak baru  pulang dari menolong  mak dan bapak  mengurus  kebun..sedang wak mandi  wak  rasa  ada  benda  yg memandang wak ..…mata  wak  terus terpandang  sosok  perempuan   sedang duduk  bertenggek    atas  dahan pokok belimbing  disebelah perigi….  matanya  tajam  memandang  wak..wak  fikir  itu mesti  kak pon  nak  ganggu  wak  sedang  mandi..”Oi  kau  nak  apa  datang sini kacau  aku?  Wak  pekik  padanya  tapi  dia  tetap  merenung  wak..tiba2  dia  melayang  turun  sambil  membuka  pakaiannya  dan  menerpa  pada  wak  dgn  bertelanjang  dan cuba  merangkul  badan  wak..wak  pun apalagi dgn pantas  terus  menimba  air  dari  perigi  dan  menjirusnya  beberapa  kali..dia  pun melepaskan  wak  sambil  menjerit dan  terus  melayang  semula  keatas  pokok tadi  dan  terus  menghilang…wak  pun  teruskan  mandi  hingga  selesai…dan  dalam  perjalanan  wak  menuju  rumah ,  wak  terdengar  bunyi    daun2 bergeseran seperti  ada yg sedang  mengikut  wak..wak  tak pedulikan itu  juga  dan  terus  solat  maghrib..


Setiap  bulan  di  kampong  wak  akan diadakan  tayangan  film dan ditayangkan  disebuah  tanah lapang  berdekatan dgn kebun  getah..  tak  kiralah  film  apa..kadang2  film orang putih, kadang2  film  hindi  dan  film2  melayu…ramailah  orang2  kampung  datang  untuk menonton..kebetulan  malam  itu  ditayangkan  film  P.Ramlee cerita bujang  lapok maka  penuhlah  padang itu..masing2  membawa  tikar  dan makanan  dari  rumah..ada  juga yg ambil peluang menjaja makan  dan kuihmuih..wak  juga  datang  menonton..masa tu wak  naik basikal  dari  rumah..keluarga  wak yg lain tidak menonton sebab mereka telah pergi ke  Muar Johor utk sesuatu urusan jadi wak seorang diri  pergi tengok wayang..


Dalam  pukul  11.30  malam wayang pun habis..orang2  kampung mulai berangkat  pulang  dan wak pun mengayuh basikal  untuk pulang..dalam perjalanan pulang tu wak terpaksa merentas kebun2  getah..tiada ramai yg berlalu dikawasan itu..hanya beberpa orang kampong yg bersama wak…bila mereka  sampai ketempat masing2  maka tinggallah  wak seorang diri  mengayuh basikal..tiba  dikawasan kubur  wak merasa tak sedap  hati..mulut komat kamit membaca suarah tiga qul yg dapat  wak ingat..kawasan situ memang sangat  sunyi  melainkan bunyi2  jengkerik dan katak dan sekali sekala juga terdengar suara burung hantu..wak teruskan berbasikal  dan cuba bertenang…tiba2 muncul  tiga bola api melayang didepan  wak…wak hampir2  terjatuh dari basikal..bola2 api itu mengelilingi  wak…wak pun baca surah tiga Qul  beberapa kali dgn sekuatnya… salah satu bola api itu jatuh depan  wak ..dia  bertukar  menjadi anjing hitam  yg  besar  dgn bermata merah dan lidahnya yg panjang seperti hendak menerkam wak..wak tetap membaca tiga qul sekuatnya.. akhirnya dia terbakar dan disitu berbau seperti tayar hangus…yg lagi dua bola api telah tidak kelihatan lagi dan  wak pun teruskan perjalanan  pulang…sampai dirumah  wak masih merasa gementar  dan cuba lupakan kisah  ngeri itu tadi…


Itulah  cerita wak da nada jugalah  cerita2 seram  dari  keluarga  wak  yg lain..lain  kali nanti  wak  ceritakan  pada kamu  ya?” wak Senan  memandang  muka saya setelah menghabiskan ceritanya  tadi.


Jadi  itulah serba ringkas cerita dan pengalam seram dari Wak Senan  dan jika dia nak ceritkan kisah2  seram dari pihak keluarganya pulak akan saya share  kat sini..


Sekian dan terima kasih…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s