Rendang Daging Cili Padi Hijau Cikgu Azlina Ina |Sumpah Sedap

 


Puan Azlina Ina yang sememangnya dikenali ramai kepakaran dalam bidang kek dan pastry kali ini berkongsi resepi rendang daging cili padi. Beliau yang biasa membahasakan diri sebagai ‘mak’ senang berkongsi resepi kepada orang ramai di media sosial. Jom ikuti perkongsiannya. Tak perlu tunggu raya, hari ni boleh beli barang esok dah boleh masak. 



Paling penting lepas ni korg nak masak bukak fb je dah boleh masak rendang sedap mcm mak2 masak😘😘Sumpah rendang ni mmg sedap giler kalau jenis yg pencinta rendang wajib cuba dan series korg takkan menyesal.


rendang rempah cilipadi daging

bahan2

daging 1 kg

hiris sederhana tebal

basuh bersih ketepikan


Bahan-Bahan Rempah

5 sb biji ketumbar

3 sb jintan putih

2 sb jintan manis

sangai dan sejuk baru tumbuk atau kisar ya

kalau korg tumbuk time panas die liat🤣 jenuh xhancur.


Bahan-Bahan Pes

30-40 batang cilipadi hijau(pedas korg ejas sendiri eh mak suke pedas hehe)

2 labu bawang besar belah kan 6 atau 8

4-5 ulas bawang putih

3-4 batang serai hiris juga 

1 inci halia

2 inci kunyit hidup

blender dgn sedikit air


Cara-Cara

tuang minyak di dalam kuali jgn banyak sgt eh

tumis pes sampai naik minyak

masuk kan rempah dan dan sedikit air kacau lg sampai naik minyk semula

masuk daging dan terus ttup bia kelua air daging dan daging kecut

baru tambah air dan sedikit garam n perasa

bia kan sampai empuk

tambah kan 2 peket kerisik

tambah 1 kotak santan 250ml

bia kan mendidih dan pekat

masuk kan daun kunyit hiris dan serai hiris

gaul sebati dan tambah air asam jawa

masa ni gaul rata boleh rasa dah kot2 xcukup garam kite letak mula2 td boleh tambah kalau agak masin boleh tambah santan.

boleh buat bekuah atau kering ya..kalau kering kene kurg kan garam masa awal2 letak td.

Alhamdulillah makan dgn nasi impit atau nasi panas2 pn ya Allah nikmat sgt😋😋😋😋😋😋



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s